ECOstyle

Tuinieren met diepgang

  • Campagneconcept
  • Pay-off
  • Copywriting
  • Creative design

Introductie

Vogels beginnen te fluiten, wormen krioelen, bloemen poppen op en de zon laat de kou achter zich. De droom van een mooi groen gazon begint weer te kriebelen: het is maart - het begin van het tuinseizoen. En het perfecte moment voor ECOstyle, bekend van haar opvallend gele ecologische producten, om een conversie-gedreven discussie op gang te brengen over duurzaam tuinieren. Dat vroeg om een uitdagend concept inclusief pay-off, campagnecopy, campagnestrategie, relevante touchpoints en een key visual.

Vogels beginnen te fluiten, wormen krioelen, bloemen poppen op en de zon laat de kou achter zich. De droom van een mooi groen gazon begint weer te kriebelen: het is maart - het begin van het tuinseizoen. En het perfecte moment voor ECOstyle, bekend van haar opvallend gele ecologische producten, om een conversie-gedreven discussie op gang te brengen over duurzaam tuinieren. Dat vroeg om een uitdagend concept inclusief pay-off, campagnecopy, campagnestrategie, relevante touchpoints en een key visual.

  • Campagneconcept
  • Pay-off
  • Copywriting
  • Creative design

Het concept

Wat-als we minder oppervlakkig tuinieren?

Als het groen oogt, is het dan ook echt groen? Dat zou je misschien denken, maar zo natuurlijk is het niet. We willen zo snel mogelijk en zo veel mogelijk resultaat zien. Maar dat kan de kwaliteit van de bodem op de lange termijn schaden. Dat zag Jan Zwart in de jaren 60 al - dit was voor hem tenslotte de aanleiding om ECOstyle te starten.

Het probleem is dat het ware effect van niet-groene-groenproducten vaak onzichtbaar is, want de schade vindt in eerste instantie plaats onder de oppervlakte. Daardoor ben je je niet bewust van afstervend bodemleven – totdat er geen grassprietje of plantje meer wil bloeien.

Kortom; we moeten ons eens goed verdiepen in dat wat zich onder je voeten afspeelt. We moeten het tot op de bodem uitzoeken. Want pas als je snapt hoe de natuur werkt, zie je in waar de natuur écht om vraagt. En dan snap je dat de ondergrondse biodiversiteit allerlei belangrijke taken uitvoert waarvan je gazon en planten profiteren. In één theelepel grond vind je miljarden organismen. Zorg voor dit bodemleven, en het bodemleven zorgt voor jouw tuin. Daarom biedt ECOstyle ecologische oplossingen die de natuur in haar kracht te zetten.

Tuinieren met ECOstyle is tuinieren met diepgang.

Opvallend, inspirerend en zeggen waar het op staat.. Een gouden combinatie om onze boodschap op de juiste manier over te brengen!

Liesbeth Tol-Moeke, Director of Marketing & Innovation ECOstyle

De uitwerking

Wat-als we de betekenis van "een mooie tuin" op z'n kop zetten?

We wijzen niet met het vingertje, maar zetten je wel aan het denken. Om de serieuze boodschap laagdrempelig te houden, benaderden we het als een “infotainment” campagne. Op alle touchpoints geven we op sympathieke wijze kleine speldenprikjes waarmee we houding op de korte termijn en gedrag op de lange termijn veranderen. 

De key visual grijpt direct de aandacht, aangezien we opvattingen over tuinieren letterlijk op z’n kop zetten. Het begint bij de bodem, dus staat deze bovenaan. Om de biodiversiteit niet te verstoren, skipten we het spitten in de grond, en toverden de beelden bij elkaar met de kracht van Midjourney en Photoshop.

De radiocommercials, te horen op Radio 1, Radio 2, 3FM en Radio 5, bieden een momentje van rust; het zoemen van bijen, het ruisen van bladeren en het fluiten van vogels brengen de tuin naar jou toe.

Om maximale impact te bereiken, werkten we al vanaf de kitchen review nauw samen met het ECOstyle team en hun mediapartner, de Mediaboerderij. Co-creatie leidde tot mooie inzichten over-en-weer, wat resulteerde in:

  • Een gefaseerde campagne in Nederland en België met een communicatiefunnel;
  • Een lijst met campagne-assets waarmee ECOstyle ook zelf aan de slag kan;
  • Een themathiek die in alle earned, owned en paid media consequent is doorgevoerd;
  • En een mediastrategie die niet schiet met hagel, maar door een gebalanceerde opbouw de exacte doelgroep perfect bereikt.

De campagne is gericht op de hobbyist (60% van de tuinierders) en expert (22% van de tuinierders); specifiek diegenen die duurzaamheid belangrijk vinden. Gemiddeld genomen is deze doelgroep tussen de 40 en 60 jaar oud. Daarom leunt de mediamix op traditionelere media, zoals tijdschriften, kranten, OoH, radio, Facebook en Instagram. 

Meer werk zien?

Hier zijn nog drie cases die interessant zijn om te ontdekken.

Terug naar Home

Deze website maakt gebruik van cookies voor het optimaliseren van de website en services. Kies optimaal voor de beste ervaring, of minimaal voor alleen de vereiste cookies.