Fanta
Tutti Frutti
- Concept
- Illustratie
- Packaging design
Introductie
Dorstige blik in je ogen
Toen The Coca-Cola Company een nieuwe limited edition voor Fanta ontwikkelde, perfect inspelend op actuele consumententrends, schakelden ze ons in voor het verpakkingsontwerp. Opvallend, levendig en smaakvol, net als Fanta zelf. Aan ons de eer (en uitdaging) om Gen Z internationaal wild te maken van... spoiler alert: Tutti Frutti!

Het concept
Wat-als je een smaakexplosie in een blikje stopt?
Fanta Tutti Frutti Zero Sugar is een tropische mix van perzik, banaan en ananas. Fris, zoet, verrassend, en ook nog eens volledig suikervrij. Maar hoe vang je zo’n smaakexplosie in een design? Een verpakking dat eruitziet alsof je het kunt proeven? En omdat het om een limited edition gaat die slechts tijdelijk in het schap ligt, moest het ontwerp direct de aandacht grijpen.
We verkenden verschillende namen, ontwikkelden visuele concepten en testten met 3D-renders. Daarbij werd gelet op kleurafstemming, contrast, Gen Z-proof esthetiek, internationale schaalbaarheid en de wens om geen fruit op de verpakking af te beelden.


Eye-catchy. Love the drops and that the colours symbolise the fruits. A fresh and natural look.
Sandra Lischka, Marketing Director Nutrition, The Coca-Cola Company

De uitwerking
Kleur proeven dankzij kleurproeven
De designs werden uitgebreid getest onder de doelgroep, met focus op likeability, purchase intent én deliciousness. Het winnende ontwerp? Een tikkeltje nostalgisch, een handjevol sprekende kleuren, minimalistisch maar toch met sprekende details. Een feestje in je hand, met speelsheid zonder kinderachtig te zijn. Tutti Frutti spat er gewoon vanaf.
Maar mooi alleen is niet genoeg: het design moest ook technisch kloppen en schaalbaar zijn naar 22 Europese landen. Al tijdens het creatieve proces checkten we doorlopend de productiemogelijkheden; van kleurproeven tot printbeperkingen. We optimaliseerden het design voor verschillende talen, landen en verpakkingsvormen. Van sleek can tot PET-fles, van single serve tot family pack. Zo werd het digitale ontwerp moeiteloos een tastbaar product. Lekker hoor!

Het resultaat
Een tropisch feestje
De lancering van Tutti Frutti, met “ons” design in de spotlight, werd uitbundig ondersteund door een internationale campagne met influencers, social, OOH en events. Wij genieten ondertussen volop mee van alle UGC op onder andere TikTok, waar het ontwerp, wat ons betreft terecht, als fruitstekend wordt bestempeld.
Ook proeven? Wees er snel bij – hij ligt nog heel even in de supermarkt bij jou om de hoek.
Meer werk zien?
Hier zijn nog drie cases die interessant zijn om te ontdekken.